Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 8:00-18 hod.)
Novinky
01.03.2021
E-shop právě spuštěn
E-shop je od dnešního dne v plném provozu. Doufáme, že se Vám líbí a že jej budete rádi a pravidelně navštěvovat :) Miroslav Pokorný číst celé
Zobrazit všechny novinky
Blog
20.01.2021 Tipy a recepty
Datle – výživný zázrak z pouště
Dokonalá moudrost přírody obdařila datle všemi potřebnými živinami, aby poskytla nejen lidem vše potřebné pro přežití v těžkých podmínkách. číst celé
10.01.2021 Tipy a recepty
Quinoa
Quinoa je starobylé jihoamerické obilí, které bylo po staletí v Evropě ignorováno. číst celé
10.01.2021 Tipy a recepty
Mango – pramen zdraví a energie
Lahodné a sladké mango je v zemích původu považováno za „královnu mezi ovocem“. číst celé
Zobrazit všechny články
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Tipy a recepty
  4. Chia – semínka místo ranní kávy
12.10.2020
Tipy a recepty

Chia – semínka místo ranní kávy

Chia (Salvia hispanica) je velice oblíbená rostlina, která je v některých oblastech Jižní a Střední Ameriky známá již asi 4000 let. Uvnitř plodu této 1,5 m vysoké rostliny se nachází toto malé oválné semínko, které je kromě jiného výborným zdrojem Omega-3 mastných kyselin. Kromě toho také obsahuje antioxidanty, vitamíny, minerály a také vlákninu. Cca 20% hmotnosti chia semínek je protein. Semínka jsou přirozeně bezlepková, tudíž je mohou s klidem zařadit do své stravy i lidé trpící celiakií.
Pozor by si měli dávat především osoby trpící nízkým tlakem, jelikož tlak ještě snižují. Osoby citlivější, či trpící nespavostí by chia semínka měli užívat pouze v malých dávkách (max 2 lžičky) ideálně ráno, jelikož na ně může působit silně energeticky. Zdraví jedinci mohou tohoto „energy“ potenciálu naopak využívat.
Zde Vám dáme několik tipů, jak chia semínka zařadit do svého jídelníčku:

– Zeleninové saláty – Myslete na chia semínka při přípravě běžných zeleninových salátů. Ideální je, pokud je salát vlhčí, či s přídavkem rostlinného oleje. Takto chia semínka nabobtnají a stanou se ještě lépe vstřebatelnými. Díky tomu také přestanou „skřípat“ mezi zuby.

– Ovocné saláty – Velice oblíbené, především v létě, kdy se na zahradách a lesích dají utrhnout čerstvé bobulovité plody. Rybíz, borůvky, maliny i ostružiny, jahody, angrešt. To vše si s chia semínky velice dobře rozumí. Nezapomeňte přidat trošku domácího medu a také zdravé koření- například mletý zázvor, skořici, či kardamon.

IMG_0196chia3

– Snídaně – Vaši tradiční snídani můžete obohatit lžičkou chia semínek a nakopnout tak Váš den. Záleží pouze na Vaší fantazii, s čím chia semínka zkombinujete. Nejčastější kombinace jsou s jogurty, marmeládou, mlékem při zalévání cereálií nebo přidání do smoothies a kaší.

– Obědy – Nebojte se zkoušet nové kombinace. Ať přidáte několik lžiček chia semínek do polévky chvíli před konzumací, či jimi posypete pečenou zeleninu zalitou olivovým olejem, určitě neprohloupíte.

– Chia semínka je vhodné přidávat do domácího pečiva. Na slano – domácí chléb, dalamánky, rohlíky. Na sladko – štrúdl, koláče, buchty s náplní, muffiny. Zkusit můžete také přidat do takzvaných RAW tyčinek. Ovšem nepřehánějte to s množstvím – pouze několik lžiček.

IMG_0255chia

– A jako bonus pro Vás máme i jeden tip pěstební – Přestože je Salvia hispanica poměrně náročná na podmínky při pěstování, neváhejte si to sami vyzkoušet. Pokud si na jaře v květináči předpěstujete ze semínek sazeničky, můžete koncem léta mít na zahradě netradiční rostlinu s fialovými květy.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
Copyright © 2020 Oriskove.cz - Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.