Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 8:00-18 hod.)
Novinky
01.03.2021
E-shop právě spuštěn
E-shop je od dnešního dne v plném provozu. Doufáme, že se Vám líbí a že jej budete rádi a pravidelně navštěvovat :) Miroslav Pokorný číst celé
Zobrazit všechny novinky
Blog
20.01.2021 Tipy a recepty
Datle – výživný zázrak z pouště
Dokonalá moudrost přírody obdařila datle všemi potřebnými živinami, aby poskytla nejen lidem vše potřebné pro přežití v těžkých podmínkách. číst celé
10.01.2021 Tipy a recepty
Quinoa
Quinoa je starobylé jihoamerické obilí, které bylo po staletí v Evropě ignorováno. číst celé
10.01.2021 Tipy a recepty
Mango – pramen zdraví a energie
Lahodné a sladké mango je v zemích původu považováno za „královnu mezi ovocem“. číst celé
Zobrazit všechny články
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Tipy a recepty
  4. Brusinky, brusnice, nebo-li klikva
10.01.2021
Tipy a recepty

Brusinky, brusnice, nebo-li klikva

Brusinky patří mezi oblíbené ovoce, které má blahodárné účinky na naše zdraví. Věděli o nich už američtí Indiáni dávno před příchodem kolonizátorů. V brusinkách najdete vysoký obsah živin, antioxidantů, minerálů i vitaminů. Patří mezi superpotraviny.

 

Většinou se o nich mluví v souvislosti s podpůrným vlivem na záněty močového měchýře, brusinky jsou na močové cesty ideální. Funguji i jako prevence proti rakovině, podporují imunitu, snižují i krevní tlak.

 

Tyto červené tuhé nahořklé kuličky jsou plody rostliny brusnice brusinka, která v nízkých keřících roste na svazích hor jehličnatých lesů. Samotné brusinky jsou potom sbírány zejména na podzim, a to konkrétně od září do listopadu. Pochází se severní Evropy a Ameriky. Jsou příbuzné borůvek a klikvy (kanadské brusinky).

 

Čerstvé brusinky mají tuhé červené kuličky. Buď se suší jako přírodní či proslazené, nebo se kompotují,a vyrábí se z nich brusinkový džem. Přidávají se jako brusinková omáčka k masu, k sýrům nebo brusinky ke svíčkové. Velmi chutný je i nakládaný hermelín s brusinkami.

 

Různé vědecké studie potvrzují, že brusinka podporuje zdraví střevní mikroflóry, při hubnutí, zlepšují zdraví srdce a pomáhají regulovat hladinu glukózy v krvi. Nejlepší je jíst je čerstvé nebo přírodní formě (sušené neslazené).

 

Brusinky a zdraví

V brusinkách je mnoho látek které jsou příznivé pro zdraví těla. Brusinky mají vysoký podíl vitamínu A, E a C, železa, vápníku, draslíku a antioxidantů, díky kterým dokáží podpořit tělo v boji proti rakovině a srdečním nemocem. Podle dalších vědeckých studií zlepšují stav střevní mikroflory (prospěšných bakterií), chrání oči.

Antioxidanty obsažené v brusince chrání srdce a cévy. Vitamíny včetně vitaminu C posilují imunitu. Brusinky zlepšují zdraví mozku, dutiny ústní (studie 1,2, 3)., ledvin a močových cest a urychlují léčbu jejich zánětu. Navíc zabíjí některé viry.

V žaludku brání vzniku vředů a látky v nich obsažené (proanthocyanidiny) nedovolují usazování bakterií na sliznicích, ani v ústech, což snižuje riziko zánětu dásní. Předkové je používali při léčbě horečky, zažívacích problémů a otoků. Brusinkový extrakt s vysokým obsahem antokyanů působí i proti viru chřipky typu A a viru coxsackie B1, který je spojován se zvýšeným rizikem diabetu prvního typu (studie 4, 5).

 

Různé vědecké a lékařské studie zjistily příznivý efekt brusinek pro lidské zdraví:

 

Vysoký obsah vitamínu C

Tento přírodní antioxidant dokáže eliminovat nepříznivé vlivy volných radikálů na buňky a podporuje tělo v boji proti infekci a zánětům. Pozor však na přidaný cukr. Některé brusinky obsahují moc cukru, který zánět naopak živí.

 

Bohaté na vlákninu

Vláknina snižuje riziko srdečních chorob, mrtvice, vysokého krevního tlaku, cukrovky, obezity i problémům s trávením.

 

Bohatý zdroj antioxidantů

Důležitou částí brusinek jsou antioxidanty. Ve 100 g brusinek je 139% denní doporučené dávky manganu, který je součástí hlavního antioxidačního enzymu v těle – superoxidu dismutázy (SOD) (studie 2, 3, 4). Stejné množství obsahuje 10 - 12% denní doporučené dávky vitamínů E a C, které jsou rovněž významnými antioxidanty(studie 2, 5, 6, 7). Dále obsahují antokyany, které jim dávají červenou barvu, nebo flavonoidy (8, 9, 10). Červenou barvu mají brusinky právě díky antokyanům, které mají nejen antioxidační, ale také protizánětlivé účinky (8, 10, 11).

Brusinky jsou také skvělým zdrojem quercetinu, což je flavonoid se silnými antioxidačními a protizánětlivými účinky, který snižuje krevní tlak a chrání před chorobami srdce, oběhové soustavy a dalšími nemocemi (12, 13).

 

Tlumí infekci močového měchýře

Brusinky jsou nejznámější díky své schopnosti snižovat zánět močového měchýře a fungují i jako jeho prevence. Mají totiž velký obsah proanthocyanidinů, který se váže na bakterie a brání jim přilnout ke stěnám střevu a močových cest a způsobit tak infekci. (studie 14, 15). Zmírňují také příznaky zánětu ledvin (16, 17).

 

Podpora pro srdce

Některé studie prokázaly, že polyfenoly v brusinkách dokáží snižovat riziko onemocnění srdce a cév. Podle vědeckých výzkumů brání srážení krevních destiček. Snižují krevní tlak pomocí protizánětlivého mechanismu. Studie dokladují, že brusinky prospívají srdci (18)

    1. Zlepšují prokrvení srdce a orgánů

Podporují zdraví srdce (19). Brusinky pomáhají roztahovat cévy, což zlepšují zásobení orgánů i srdce krví. Zpomaluje tím aterosklerózu a pomáhá snižovat koncentraci triglyceridů v krvi a brání tak poškození buněk oxidačním stresem (studie 20, 21, 22).

 

Zdraví mozku

Brusinky a jejich extrakty zlepšují také funkci mozku a paměti. Je to tím, že antioxidanty v nich obsažené dokáží chránit mozkové buňky před poškozením (studie 23, 24, 25).

    1. Zlepšují střevního mikrobiom

Bakterie v lidských střevech mají vliv na zdraví celého těla. Jídlo, které přijímáte, se stává vaší součástí, a ovlivňuje kvalitu tzv. střevního mikrobiomu ( studie 26, 27) a snižuje riziko mnoha jiných onemocnění. Konzumace brusinek pomáhá podle studií měnit jeho složení a chrání i před chronickým zánětem (studie28)

Regulují hladinu cukru v krvi

Laboratorní studie naznačují, že brusinky a brusinkový extrakt pomáhají regulovat hladinu glukózyv krvi díky tomu, že obsahují hodně polyfenolů a vlákniny(29, 30, 31, 32).

Chrání oči před poškozením

Vědecké studie naznačují, že brusinkový extrakt pomáhá chránit buňky sítnice (retiny) před poškozením volnými radikály, před UVA i před modrým světlem, které vyzařují monitory počítačů (studie 3334). Antokyany zvyšují v krvi koncentraci látek, které chrání oční sítnici před volnými radikály. (studie 35 a 36).

 

Snižují riziko rakoviny

Brusinky (jejich výtažky v koncentrované formě) mohou snižovat riziko některých druhů rakoviny (37). Podle různých vědeckých studií pomalují růst nádoru, rakoviny jater, vaječníků, prsou, prostaty i tlustého střeva. Laboratorní studie naznačují, že brusinkový extrakt dokáže zabíjet nádorové buňky u leukémie a zpomalit růst a šíření nádorových buněk u nádorů prsu, tlustého střeva a hrdla děložního (38, 39,40).

 

Brusinky recept - jak jíst brusinky?

 

  • Brusinky se dají konzumovat čerstvé. Někdy je najdete v lese, nebo na zahradě.

  • Oblíbené jsou brusinky sušené, protože se dají vzít kamkoliv s sebou.

  • Velmi oblíbené jsou i kompotované ve formě brusinkové omáčky ke grilovanému hermelínu, masům včetně svíčkové nebo ve formě džemů. Tam si hlídejte, kolik v sobě mají cukru.

  • Hodí se do jogurtu, proteinových šejků nebo ovocných smoothies

  • Chutné jsou do ovocného salátu nebo zeleninového salátu s kozím sýrem

  • Existuje i brusinkový džus, i když tam je spíše jen stopové množství brusinek. Skutečné brusinky v sobě obsahuje většinou jen 100% čistá brusinková šťáva, a poznáte to i na ceně.

  • Sušené brusinky se mohou přidávat i do různých směsí ořechů, kam můžete přidat i goji, konopná nebo slunečnicová či dýňová semínka.

  • Brusinky se hodí i jako vitaminový doplněk k různými ovocným smoothie (rozmixované čerstvé ovoce s mlékem nebo jogurtem.)

  • Klasikou jsou pak sušené brusinky k ranní misce ovesných vloček nebo snídaňových obilných kaší, müsli nebo vloček.

  • Přidávají se i do buchet, koláčů, závinů

  • Můžete si natřít brusinkovou marmeládu na palačinky

  • Používají se k dochucení masa (hodí se např. k mletému, zvěřině nebo ke svíčkové)

  • Hodí se jako příloha k sýrům (grilovaný hermelín či camembert).

  • V sušené formě mohou navíc výtečně dochutit i houbovou polévku.

  • Evropští osadníci se konzumaci brusinek naučili od Indiánů, kteří je využívali jako bohatý zdroj vitamínů a k masu.

  • Zkuste si doma připravit brusinkový dip

  • Pokud si opatříte v lese nebo lékárně brusinkové listy, brusinkový čaj je také vhodný při potížích s močovými cestami

  • Přidávají se do koláče, bábovky nebo muffinu

  • Další způsob jsou brusinkové knedlíky z čerstvých nebo mražených brusinek

 

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
Copyright © 2020 Oriskove.cz - Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.